ارتباط با ما
جمعه ۷ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۴:۲۴ ب.ظ
حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در جمع وکلا«2»:
نمی‌گویم پول نگیرید، بگیرید اما پول شمارا تغییر ندهد/ کتاب سیمای حقوق در قرآن را بخوانید
مردم به ذوالقرنین گفتند مزدت را می‌پردازیم برای ما سد بساز که یأجوج و مأجوج به ما حمله نکند، فرمود: حال که خدا به من هنری داده مزد نمی‌خواهم، اما به من کمک کنید. باز به شما عرض می‌کنم نمی‌گویم پول نگیرید، بگیرید اما پول شمارا تغییر ندهد، زهد معنایش نداشتن نیست، زهد یعنی وابسته نباشید.

گروه اجتماعی کافه حقوق: حجت‌الاسلام قرائتی در جلسه‌ای که با حضور وکلا ترتیب داده شده بود با موضوع” اخلاق وکالت” به سخنرانی پرداخت که در ادامه بخش‌ دوم  آن خواهد آمد.

اخلاص معنایش این نیست که پول نگیرید، پول بگیرید اما پول شمارا تکان ندهد، اگر دادند رزقت نباشد از گلویت پایین نمی‌رود. یک کسی یک سیب برداشت گفت با این سیب آبروی امام صادق (ع) را می‌برم گفتند چگونه؟ گفت می‌روم می‌گویم این سیب رزق من هست یا خیر، اگر گفت نیست فوری می‌خورم وی را به چالش می‌کشم، اگر گفت رزقت هست لگدش می‌کنم. امام صادق به سیب نگاه کرد و قیافه ایشان را دید فرمودند: اگر از گلویت پایین رفت معلوم است که رزقت است، یک مقدار فکر کرد که چه‌کار بکند، گاهی وقت‌ها صد میلیون تومان می‌گیرید یا ۵۰ میلیون می‌گیرید رزقت نیست آتش می‌گیرد.

امام کاظم علیه السلام فرمود: اگر پول حقی را مثل خمس و زکات و امثال این‌ها را ندهید خدا جوری زندگی‌تان را تاب می‌دهد که دو برابرش را در راه باطل خرج کنید؛ یعنی ده میلیون خمس ندهید، خدا ۲۰ میلیون تومان از مال و اندوخته‌تان را کاهش می‌دهد.

قرائتی

اگر ما پول بگیریم آتش می‌گیرد؛ اما اگر نداشته باشیم سر بزنگاه آن کاری که می‌خواستیم یا پولی که می‌خواستیم برایمان فراهم می‌شود یا برعکس یک ازدواج بد، یک عروس یا یک داماد بد باعث از دست رفتن اندوخته‌هایمان می‌شود. حدیث داریم: لقمه حرام می‌سوزد و رشد پیدا نمی‌کند.

اصلاً شما در زمان طاغوت هم وکیل باشید باید بدانید حرف‌هایتان چیست و چه وضعیتی دارید؟ اگر رنگ الهی داشته باشید پیداست با خدا هستید و وکیل خدا هستید. وگرنه با وکلای اروپایی فرقی ندارید.

زمان شاه ارتشی‌ها به شاه می‌گفتند بله قربان الآن هم به ولایت‌فقیه بله قربان می‌گویند، شاید ارتشی بگوید برای ما فرقی نمی‌کند آن موقع به شاه بله قربان می‌گفتیم حالا هم بله‌قربان‌گو هستیم، زیاد برایمان فرقی نمی‌کند شاه یا مجتهد باشد، پاسخش چیست؟ شاه نظر شخصیش را مطرح می‌کرد ولی ولی‌فقیه نظر خدا را می‌گوید، شاه فاسق بود و ولی‌فقیه عادل، هدف شاه راضی کردن آمریکا بود ولی هدف فقیه رضای خداست، بله قربان به عادلی که نظرش را برای رضای خدا می‌گوید فرق می‌کند با بله قربانی که یک فاسق نظر شخصیش را برای رضایت آمریکا می‌گوید.

یوسف می‌دوید که گناه نکند، زلیخا می‌دوید که گناه کند!

قرآن می‌فرماید وقتی‌که زلیخا پیشنهاد کرد و یوسف فرار کرد، زلیخا می‌دوید و یوسف هم می‌دوید، اما یوسف می‌دوید که گناه نکند، زلیخا می‌دوید که گناه کند، وکیل هم باید ببینید در قلبش و نیتش چیست؟ وکالت می‌کنم برای اینکه از حق مظلوم دفاع کنم یا برای اینکه پول گرفته‌ام؛ این خیلی نکته مهمی است.

کلمات دوپهلو را بکار نبریم و وهم بیجا و بی‌مورد نداشته باشیم، اطلاعات ما دقیق صحیح باشد. کتاب سیمای حقوق در قرآن، انتظار است لااقل این کتاب را بخوانید. دو هزار و هفت‌صد آیه راجع به حقوق زیر نظر دکتر میرمحمدصادقی نوشته شده و موضوعش هم از تفسیر نور بنده است. انتظار است این کتاب را بخوانید و کنارش نگذارید.

شما فتیله چراغ نیستید!

۳۲ سال در صداوسیما هستم هنوز نمی‌دانم شما چه کسانی هستید؟ چه خاصیتی از خودتان نشان داده‌اید؟ تا حالا شده در صداوسیما بیایید حمایتی کنید، سیلی بزنید، فریادی بزنید، نعره‌ای بکشید یا مثل فتیله چراغ اگر بالا کشیدنمان، بالا برویم و اگر پایین کشیدن، پایین می‌آییم؛ اما شما فتیله چراغ نیستید، شما دانشمند هستید، شما هم‌صفت خدا هستید، شما لقب خدایی دارید، کار شما خیلی مهم است اما باید هیجان بیشتری داشته باشید.

قرائتی

مردم به ذوالقرنین گفتند مزدت را می‌پردازیم برای ما سد بساز که یأجوج و مأجوج به ما حمله نکند، فرمود: حال که خدا به من هنری داده مزد نمی‌خواهم، اما به من کمک کنید. باز به شما عرض می‌کنم نمی‌گویم پول نگیرید، بگیرید اما پول شمارا تغییر ندهد، زهد معنایش نداشتن نیست، زهد یعنی وابسته نباشید. خود امام تا اواخر زندگی‌اش ۲۰۰ قطعه زمین داشت. به امام‌جمعه خمین گفت ۲۰۰ قطعه زمین را به فقرای خمین بدهید. امیرالمؤمنین هزار نفر برده را از پول خودش خریداری و آزاد کرد.

پول داشتن عیب ندارد، پول گرفتن عیبی ندارد. نمی‌گویم پول نگیرید، می‌گویم به‌قصد پول وکالت یا قضاوت نکنید، در برابر هوس‌ها ایستادگی کنید و از موج‌ها و ناملایمات نترسیم. اکثر مردم چه می‌گویند کاری به اکثریت ندارم، از تنهایی نترسید، ناز نکنید.

استنباط حق امداد الهی می‌خواهد باید خدا کمک کند که حق را بفهمیم. در فرازی از زیارت امام جواد (ع) آمده حق را حق ببینید و باطل را باطل، تکیه به اطلاعاتتان نکنید، گاهی وقت‌ها سر بزنگاه الهام‌هایی به شما می‌شود که آن الهام‌ها خیلی مهم است. از امداد و الهام‌های غیبی محروم نمانید.

زمانی آیت آ… خوانساری مریض شد دکتر برایش قرص تجویز کرد اما یکی از قرص‌ها را اشتباه تجویز کرده بود که اگر ایشان استفاده می گرد قطعاً مرگ برایشان حتمی بود؛ اما دکتر خیلی دیر متوجه اشتباه خود شده بود و حضرت آیت آ… نسخه کامل را تهیه کرده بود؛ اما انگار به ایشان الهام شده بود که قرص اشتباه شده را استفاده نکند.

خدا فرموده: «یجعل لکم نورا» اگر تقوا داشته باشید خداوند نور به شما عطا می‌کند، آیه دیگری می‌فرماید: «یجعل لکم فرقانا» تقوا داشته باشید من به شما می‌گویم کجا چه‌کار کنید. «یجعل لکم مخرجا» اما اگر یک‌وقت پول حرامی گرفتید خدا ضامن آن نیست.

نمی‌دانم این مرکز سالی یک کتاب بیرون می‌دهد که تجربه‌های شما وکلا را نوشته باشد. بالاخره هر وکیلی در عمرش تجربه‌هایی دارد. آن‌قدر شما خاطرات خوب و زیبایی دارید که می‌توانید فیلمش کنید تا مردم عبرت بگیرند. سالی دو و یا سه کتاب یکی تجربه‌های تلخ و یکی تجربه‌های شیرین بنویسید و منتشر کنید. این کار خوب باید بشود. رابطه شما با قوه قضائیه باید بیشتر شود، وکلای مستقل معنا ندارد. من به شما نیاز دارم شما هم به من نیاز دارید. وابسته سیاسی نباید باشید، مستقلاً خودتان فکر کنید اما کمک علمی باید به یکدیگر کنید، قوه قضائیه سالی یک یا دو کتاب تألیف و منتشر کند. شما هم در کتاب تجربه‌هایتان را به قوه قضائیه تحویل بدهید. می‌بایست کمک هم باشید الآن مثل مشک دوغ شده‌اید. دوغ یک‌طرف، کره هم یک‌طرف، الآن هم با عمل سزارین دور هم جمع شده‌اید.

قرائتی

یکجاهایی شما می‌توانید تأثیرگذار باشید که من روحانی یا امام‌جمعه نمی‌توانیم تأثیرگذار باشیم

شما اگر بخواهید جرم کم بشود باید موعظه کنید. یکجاهایی فرصت موعظه برای شما فراهم می‌شود. الآن حساب کردم برای نمازخواندن صدها هزار نفر در بیمارستان‌ها بستری هستند که این‌ها قدرت مسجد رفتن ندارند اما اگر یک تیم پزشکی داشته باشیم که هم طبابت کند و هم برایشان پنج دقیقه موعظه کند تأثیر زیادی دارد. گاهی وقت‌ها امربه‌معروف را می‌توانیم خصوصی کنیم. یکجاهایی شما می‌توانید تأثیرگذار باشید که من روحانی یا امام‌جمعه نمی‌توانیم تأثیرگذار باشیم.

اصلاً حضور شما در مسجد محل به چه صورت است؟ اصلاً الآن بیایند در محل شمارا می‌شناسند. اصلاح صورت شما باید اسلامی باشد. تمام مراجع می‌گویند ریش تراشیدن حرام است، ریشتان را نتراشید، کروات دیگر زشت است. در یک مجله نوشته بود بی‌خاصیت‌ترین لباس‌ها کروات است، چون لباس باید علامت داشته باشد، عمامه یعنی اینکه من روحانی هستم. لباس پزشک جراح، لباس کارگر، اما کروات نه علامت علم است چون بی‌سواد و باسواد کروات استفاده می‌کنند. پولدار و فقیر، پیر و جوان استفاده می‌کنند. متأسفانه البته شما همگی خوب هستید، گاهی شک و شبهه ایجاد می‌شود که کراوات سند افتخار است. تمدن اینکه شما گردنتان را ببندید، این خیلی زشت است. این‌قدر غرب‌زدگی و خودباختگی خیلی زشت است. در مسجد محل باید حضور فعال داشته باشید. در شهر یا محله‌ای هستید باید جلسه تفسیر آیات الهی را داشته باشید. آیات حقوقی را بدانید.

کلام آخر!

در قرآن دو تا آیه داریم که می‌فرماید: مسئول هر کاری هستی حقش را انجام بدهید. اگر جهاد می‌کنید جهاد بالله کنید حق جهاد همین است؛ اگر نمی‌توانید در حد توان باید جهاد کنید. آیا در حال حاضر در کشور کسی هست که بگوید من حق جهاد یا نماز یا قرآن یا نهج‌البلاغه را انجام داده‌ام یا بگوید من حق بیت‌المال انجام داده‌ام. آیا کسی هست که بگوید من بهتر از این نمی‌توانم باشم؟

من می‌توانم در طی ۳۰ دقیقه شمارا بی‌دین کنم. به این صورت که اسلام گفته دست سارق را قطع کنید، سؤال می‌شود اگر یک کسی فقر به آن فشار آورد، یک قالیچه دزدید، اسلام اگر دستش را قطع کند ادامه زندگی‌اش را چه‌کار بکند، نزدیکانش دیدنش چه بگوید، دیگر کسی با دخترش ازدواج نمی‌کند. دیگر این چه قانونی است؟ من با همین‌که چرا اسلام گفته دست سارق را قطع کنید جوانان شمارا از دین جدا می‌کنم، اما در حقیقت اسلام نگفته هر که دزدی کرد دستش را قطع کنید این‌طور بود که باید دست خیلی‌ها قطع می‌بود، [قطع ید شرایط خاص خودش را دارد]. دزد باید بداند اگر دزدی را گرفتند که بگوید نمی‌دانستم دستش را قطع نخواهند کرد. ۲۶ شرط دیگر هم دارد اما بچه‌های ما به خاطر اینکه از آن‌ها آگاه نیستند آن‌ها را کافر تلقی می‌کنند؛ و درنهایت می‌گویند به خاطر یک قالیچه دست قطع می‌کنند. شما می‌بایست فرزندانتان را با مباحث حقوقی آشنا کنید.

امیدوارم این جلسه جرقه‌ای باشد که تبدیل به جریان شود؛ هم در تألیف کتاب و هم در تحرکات بین‌المللی، نذر کنید هفته‌ای یک روز وکیل آدم‌های فقیر باشید، قطعاً خدا جبران خواهد کرد، یکی از اسما خداوند متعال جابر است، جبر یعنی جبران می‌کند. فرزند تیزهوش نصیبت می‌کند، کارتان راه می‌افتد.

 

آخرین مطالب
مشترک خبرنامه شوید